Norsk Alpakkaregister (NAR)

Norsk Alpakkaregister (NAR) er en database med informasjon om alpakkaene i Norge.

I registeret ligger data som fødselsdato, farge(r), øremerke, microchip og ikke minst opphav og avkom – altså komplett stamtavle.

Registeret er et viktig verktøy for såvel foreningen i dens arbeid med å fremme alpakkaen i Norge, som den enkelte alpakkaeier og -oppdretter. Man kan bruke registeret til å finne en hingst man er på jakt etter, å få oversikt over hvilke egenskaper avkommene til en bestemt alpakka har, hvor gammelt et dyr er, med mer.

Registeret eies og driftes av Den Norske Alpakkaforening.

Norsk Alpakkaregister (NAR)

Klikk logoen for å åpne NAR i nytt vindu

Du kan registrere dyr på to måter – nytt i 2024 er direkte i NAR.

Hvis du har få dyr å registrere, anbefaler vi at du legger informasjon direkte i NAR. Dette kan du gjøre ved å opprette bruker her. Deretter logger du inn og velger «Ny Alpakka». Dersom du er usikker på hvilke data som skal sendes inn anbefaler vi at du bruker skjemaet for enkeltvis registrering.

Hvis du har mange dyr å registrere – kan det være greit å bruke skjemaet for flere registreringer.

Vær svært nøye med dataene som legges inn. Et alpakkaregister med feil har lav/ingen verdi. Dataene blir manuelt gjennomgått av foreningen, men det er du som kjenner dine dyr best!

Bruker du skjemaet fyller ut etter beste evne og send skjemaet inn til foreningens epost (post@alpakkaforeningen.no).

• Registrering av vallak – kr 0
  • Registrering av hingst/hoppe – kr 100
  • Eierskifte, pr alpakka – kr 50

Eierskifte kan kun gjøres av nåværende eier

Det gis rabatt ved registrering av flere dyr i løpet av kalenderåret. Det er eiers oppgave å sørge for at akkumulert rabatt blir gitt.

• 1-5 alpakkaer – full pris
  • 6-10 alpakkaer – 10% rabatt