Om foreningen

Den Norske Alpakkaforening

Den Norske Alpakkaforening ble etablert i 2007 av de tidligste alpakkaeierne i Norge.  Foreningen har som mål å danne et nettverk for alpakkaeiere og -interesserte, samt å gjennomføre aktiviteter for å fremme alpakkaen og dens produkter, i Norge.

Alpakkaforeningen har medlemmer som har alpakka som hobby og medlemmer som har alpakka som næring.

Hvert år arrangerer foreningen ulike alpakkautstillinger. Hovedutstillingen er en type utstilling hvor man tar med alpakkaene fysisk og får de vurdert og bedømt av en internasjonal anerkjent dommer.  Denne utstillingen arrangeres normalt sett på våren, mens på høsten arrangeres en fiberutstilling hvor det kun er fiberen (ullen) som blir bedømt. Også her av en internasjonalt anerkjent dommer. Disse utstillingene har flere formål. Hovedsakelig danner de et utstillingsvindu utad til publikum, som kan bli mer kjent med alpakkaer, dens produkter og menneskene bak. Videre er utstillingene et viktig verktøy for de som driver med avl av alpakka, fordi man får verdifulle tilbakemeldinger fra en uavhengig og faglig dyktig dommer som vurderer dyr og fiber.

Alpakkaen er verdifull og vi vet at jo flere som blir kjent med dyrene og deres kvaliteter, jo flere vil bli med å arbeide for å fremme de. Alpakkaens produkt er myk, varm og nydelig ull – et produkt som aldri vil gå av moten. Når ullen i tillegg kommer fra et dyr som er et trivelig vesen, enkel å holde og har mange egenskaper utover å produsere fin ull (de har f.eks. terapeutiske egenskaper) – ja da har vi mange gode grunner til å velge å eie alpakkaer!

Den Norske Alpakkaforening ønsker alle typer medlemmer velkomne og vi gleder oss over at stadig flere får øynene opp for alpakkaen og dens fantastiske egenskaper både som hobby- og produksjonsdyr.

Logo - Den Norske Alpakkaforening